Možno literárny text efektívne propagovať?

Možno literárny text efektívne a plnohodnotne propagovať? Otázka, ktorá sa na prvé počutie javí neopodstatnená, ba až márna. No položme si ju ešte raz a spíšme si dostupné možnosti. Zdá sa, že odpoveď na ňu nie je až taká jednoznačná.

Áno, foriem a propagačných kanálov je v súčasnosti viac než dosť – človeka už možno zastihnúť na ulici, v obchode, v práci, pri šoférovaní, počas jazdy v električke, doma… Nie je to však forma, čo vyvoláva najväčšiu polemiku, ale skôr obsah, ktorý chceme propagovať.

Knihy (až na výnimky) pracujú so slovom. Slová vytvárajú vety, vety sa spájajú do kapitol, častí, z ktorých napokon vzniká celok s konkrétnym či menej konkrétnym účinkom. Nedá sa však propagácia (odporúčanie, recenzia, kritika) definovať rovnako? Nie je to azda rovnaká práca so slovami, ktoré majú nejaký účinok? Takže ako? Propagovať text iným textom? Slová inými slovami? Môže to dopadnúť dvojako: dielo propagačným textom buď nadhodnotíme (ergo vyvoláme klamlivý dojem, ktorý samotný literárny text nenavodí), alebo ho podceníme, lebo nepovieme dostatok, prípadne potenciálneho čitateľa nezaujmeme (hoci samotná kniha by ho zaujať mohla).

Dočítajte tento článok
s predplatným časopisu Romboid.

Mám predplatné, chcem sa prihlásiť

 252 zobrazení