Kam idú, kam sa tak s rozmazanou tvárou náhlia všetci
ľudia na ulici, neustále pohybujúc rozpaľujúcimi sa chodidlami, aby
im situácia spod nich celkom nezmizla. V miznúcom
slnku, vo vzduchu plnom rozrastajúcich sa signálov sa kde-tu
mihne sotva vnímateľný šepot „Zmilujme sa nad nami.“
Mám byť dokonale viditeľný v každom otvorenom oku
Inej Inteligencie Niečoho Iného ?
Mám byť hrdý na to, že môj vlastný mobil
zaznamenáva a neustále posiela niekam rôzne
nezmyselné údaje a správy o mne ?
A mám ja správnu syntetizujúcu paranoju naladenú na tajné
spracovanie a požieranie všetkých vymykajúcich sa správ ?
Mám si kúpiť vlastnú smrť a udržiavať ju tak
na územiach spotrebnej neutrality a mieru v bezpečnej
vzdialenosti odo mňa ?
Mám sa sám seba veľkolepo mafiánsky podplatiť a získať
tak akú-takú neobmedzenú moc nad sebou ?
A mám sa prestať pýtať na stav vlastných vecí, s vecičkou
zľahka nasadenou vlastnou rukou do slabín ?
Mám sa neustále ústretovo usmievať na všetko, čo si ešte
môžem vziať ? Kto má, ten šumí ako zlatý vzduch v prázdnej
fľaši. Mám sa sám hladko oholiť a vykúpať sa v bazéne napustenom
roztokom, v ktorom budem zo všetkých strán dokonale neviditeľný?
Mám začať sekať dobrotu a
oženiť sa s vlastnou duševnou poruchou ? Mám spávať
s ňou, aj keď nijakú dušu nemám ? Mám spasiť
každý svoj holý prst ? Mám sa mať, aj keď nie som
to, čo som ? Môj účet stúpa. Vysoké múry lezú dohora
ako horúčka. Zalej si uši ! Vojna je stále na dosah – ale nikto
ju tak nenazve. Sirény mlčia. Mám stáť v beznádejnom
rade pred prázdnymi kinami plnými suchej tmy
uprostred sĺz, ktoré beznádejne rýchlo miznú priamo pred nami ?
Mám si kúpiť sladko vyhasínajúci spev alebo nenásytne rozkvitajúci
hlad laptopu ? Akty sa dejú všade. Celkom samé. Mám ťa stále
preťahovať očami po krk oblečenú v nepreniknuteľných šatách
nahých sekúnd na zastávkach mestskej dopravy ?
Mám sa ako ťažko dýchateľný prievan silou-mocou
prešmykovať každou možnou škárou za ohradu nekonečnej
rajskej záhrady ? Zhrýzať sa pri tom tichou panikou ?
Sirény mlčia. Šíri sa to. Je to nákazlivé. Na každom rohu
striehnu na nás žoldnieri cudzích lží aj pravdy absolútne
slepých peňazí. Neviditeľná
neomylná ruka trhu nás uprostred križovatky na
prechode pevne drží za ruku, jej dlhý rastúci tieň nás
celkom obnaží. Peniaze
plodia peniaze, tie plodia iné peniaze a tie zase
iné a zase iné – až po tie, ktoré majú uhrančivú moc
všetko ospravedlniť a naplniť.
Môžem mať trochu vedomia ? – pýta sa ešte otázka
ako kameň z mladšej doby kamennej hodená do kalného vzduchu
tesne pred útržkom jačavého zvuku – vo vnútri
hluchotou ohlušených uší sa tvrdo zachveje.
Zaplaví naše suchom prudko vyprahnuté vnútrozemie
obrovský príval spevu dávno stroskotanej sirény ?
Mám ešte uši ?
Štyridsiatim piatim percentám známych kvitnúcich
rastlín hrozí okamžité vyhynutie, božský peľ nervózne
a nezrozumiteľne bzučí. Kam miznú sladké včely ?
A čo oplodní ľudských tvorov, aby jasne žiarili ?
Kto nás to od hlavy po päty pred sebou samými
v zavýjaní nahej správy o nás samých bez milosti vyzlečie ?
Ústie kalných miest do nemých vôd sa blíži.
Premena bez spevu sirén sa v nás začína.
Mám zavýjať a vôbec pri tom nespievať? Ani nepočuť ?
Mám si odlepiť uši dokonale zalepené rednúcim vzduchom
bez zvukov aj bez náznakov, ktoré aktuálnu polohu
môjho nešťastia jednoznačne vyznačia ?
Keď siréna nás rozzvučí zovrieme náš svet v náručí?
Ivan Štrpka (* 1944), básnik, prozaik, esejista, prekladateľ, jeden z najvýznamnejších predstaviteľov slovenskej poézie uplynulého polstoročia, spoluzakladateľ a člen básnickej skupiny Osamelí bežci (spoločne s I. Laučíkom a P. Repkom). Debutoval v roku 1969 básnickou zbierkou Krátke detstvo kopijníkov, po nej nasledovalo ďalších 17 zbierok, napríklad Tristan tára (1971), Správy z jablka (1985), Všetko je v škrupine (1989), Rovinsko, juhozápad. Smrť matky (1995), Medzihry: Bábky kratšie o hlavu (1997), Tichá ruka: desať elégií (2006), Fragment (rytierskeho) lesa (2016) či Hermovská chôdza (2022). Je tiež autorom románu Rukojemník (1999), esejistických kníh Kŕč roztvorenej dlane a iné eseje (1995), Na samý okraj (písania) (2006) a textársky spolupracoval na 12 albumoch Deža Ursinyho.
332 zobrazení